9. Veronika kendője Jézus szenvedéseinek eszközeiben és az ortodox ábrázolásokban
1. Veronika kendője az Arma Christi /Jézus szenvedéseinek eszközeiben/
Veronika kendője fontos
szerepet tölt be az Arma Christi /Krisztus szenvedésének eszközei/ között.
Krisztus fegyverei
/latinul Arma Christi/, passiójelvények:
Jézus Krisztus elárulásával,
megkínzásával és megfeszítésével kapcsolatos
tárgyak: ezüstpénz, kötelek, ostor, vesszőnyaláb, töviskorona, bíborköpeny, lándzsa, izsóp, ecet, szivacs, fogó, szögek, kereszt,
kakas, kézmosó edény és Veronika kendője.
Tisztelete a 6., majd a 11. századtól
bontakozott ki.
Az eddigi kutatás a spitzi
falképet a vele egykorú cseh emlékekkel:
elsősorban a průhonicei Mária
születése-templom 1330 körüli freskójával, továbbá az ún. Kunigunda
Passionálénak (ma: Prága, Univerzitní Knihovna), az előbbi mű előzményeként számontartott miniatúrájával hozta összefüggésbe. A kódex, melynek díszítésén
még 1321-ben is dolgoztak, egy másik Arma Christit is tartalmaz: a Szent
Kereszt tiszteletét szolgáló képen a Passió-szimbólumokat az üres kereszt körül
helyezték el.
Ugyanazt a kompozíciós
alaptípust hordozzák, mint a Magyar Anjou Legendárium Passió-szimbólumot felvonultató –
miniatúrája: a feltámadt Krisztus a kereszt előtt jelenik meg, általában még
odaszegezett lábakkal, de már eloldozott kezekkel. /Veronika kendőjét itt nem ábrázolták./
A Szent Arc csodája
tehát megelőlegezi, előrevetíti a feltámadás csodáját.
A Nápolyi Királyság egyik
festője, Roberto Oderisi (Roberto d’Oderisio)
festhette 1350 körül a táblaképet (ma: Cambridge, Fogg Art Museum) a nyitott koporsóból kiemelkedő, feltámadt Krisztust mutatja be kék
háttér előtt, két oldalán az Arma Christi eszközeivel,
- Sasvár /Sastin/:
A hajó szentély felőli két
boltszakaszán Krisztus kínszenvedésének
egyben Mária fájdalmára is utaló
eszközeit tartó angyalok láthatók:
- Székesfehérvár, ciszterci templom:
A mennyboltozat, a szentély freskója,
az atyát, fiút és szent lelket ábrázolja. Az atya mellett a fiúisten, kinek halálát oldaldíszítések
gyanánt az angyal által tartott keresztfa, Veronika kendője, a kínzó eszközök, a lándzsa és a sorsvető dob látható.
https://helyismeret.vmk.hu/_upload/editor/a-cisztercitak.pdf
A ciszterciták székesfehérvári
temploma
- Nagycenk: Széchenyi István templom előtt: az 1760 körüli
Piéta-pillér csúcsán a Fájdalmas Anya ismert ábrázolása. A pillér törzsén láthatjuk
a kínzó eszközöket, köztük középen Veronika kendőjét.
- Sopronbánfalva, volt pálos és karmelita kolostor: az 1667-ben épült keresztút egyik állomásán Jézus arca a kendőn
- Siegendorf, Cinfalva /Ausztria, Burgenland/ „A kőből faragott, barokk stílusú, az ún. tabernákulum-oszlopok sorába tartozó, cinfalvi Ecce Homo-oszlopot Veronika kendőjével a falu 16. században ide települt, horvát nyelvű lakossága állíttatta 1692-ben. Sajnos, a felül található Ecce Homo szobor tönkrement.
Bertha János fotója
https://www.kozterkep.hu/38134/ecce-homo-oszlop-passiojelvenyekkel#vetito=362481
Forrás: Kisalföld 1999. október 6. 233.szám. 8. o.
- Csepreg
Szentkút kápolna mögötti Kecskedombon lévő kereszt alsó részén. Nagyon ritka ábrázolásnak
tartom. 1870-ben állították.
Veronika mögött a Golgota és Jeruzsálem házai láthatók.
Finta József atya fotója
- Bátaszék
határában került elő egy kis hajdani templom közelében. Ezen kegyérem előlapján
a kereszt, lándzsa, szivacsos nádbot, keresztről lelógó szegek, fogó és
kalapács, korbács, Veronika kendője s néhány bizonytalan rendeltetésű tárgy
látható. Felirata: Passio Christi conforta me = Krisztus szenvedése erősíts engem. / Az érem Dr. Csanádi György magángyűjteményében található./
- Siklós az előbbi díszítő motívumot láthatjuk a siklósi várkápolna északkeleti ablakkeretén /ablakzáródásában/ is /festő: Johannes de Rounaur. 1410-es évek/. Legfelül egy-egy angyalfejecske látható, melynek állai alatt
szalag lóg le, s a szalagra egymás alatt a kínszenvedés eszközei vannak
felkötve; a kehely, kereszt, létra, harapófogó és kalapács, a töviskoszorú
három szeggel, lándzsa és szivacsos nádbot, néhány bizonytalan rendeltetésű
tárgyon kívül Veronika kendője, keresztfelirat tekercse, két gombos végű
korbács, Krisztus köntöse, s a három játékkocka. A motívumok teljesen megegyeznek a kegyéremmotívumaival, még elhelyezésük is hasonló. Sőt , Bátán
1937-ben a bencés apátság romjainak feltárásakor Dr. Csalog József ugyancsak talált egy kőlapot,melynek díszítése teljesen megegyezik a felsoroltakkal, s
rendeltetése szerint mézeskalácssütő forma lehetett.
Forrás: /Báta és Siklós/:
Adalékok Báta, Cikádor, Zebegény monostoriológiájához. = Magyar
Egyháztörténeti Vázlatok V.
(1993.) 1-2. sz., 143-155. o.
Siklós, Szentháromság templom, Veronika kendője alig kivehető
- Siklós oltár feletti festmény, restaurálás utáni Krisztus arc: Paulus Antonius Senser pécsi festőművész, 1747. A
csehországi Chrudim Krisztus kegyképe /nem kimondottan tartozik a témához/.
Uz Mária fotója
- Pápa, a kastély kápolnája: A kupolát tartó boltívek négy ívháromszögében egy-egy angyalfigura Krisztus szenvedéseinek relikviáit - a kelyhet, szivacsot,
töviskoszorút, a kalapácsot,a szögeket, Veronika kendőjét és a lándzsát mutatja
fel. Felettük a feltámadt Krisztus. /J. I. Mildorfer 1754./
Kastélykápolna Kovács Zoltán fotója és Poráczky Tünde /Eszterházy Kastély/ küldött fotója
- Németújvár /Güssing/ Draskovich kastély, kápolna triptichonja
1469.
-
Veszprém, szent Mihály Bazilika:
A székesegyház főhajójának freskóképeinek tematikája folytatódott a mennyezeti képeken, 18. század közepe. A szentély feletti
záradékban gyermekangyalok vitték az égbe Veronika kendőjét
és a Megváltót kínzó eszközöket: a lándzsát, a szegeket, a
kalapácsot, az ostorozó oszlopot, a töviskoronát, a keresztet, az izsópot s a nádra tűzött szivacsot. Már nincs meg.
- Füzér: római katolikus
templom, Arma Christi falkép /már
említettük/. Kiemelkedő művészettörténeti
jelentőséggel bír.
Ezt az ikonográfiai témát a 14. századi magyarországi művészetben igen ritkán alkalmazhatták.
- Füzér: várkápolna rekonstrukció: az egyedüli helyiség, ahol nem a 17. századi leltár szerinti hasznosítás, hanem a 15-16. század fordulójának elképzelt aranykora jelenik meg. Mennyezetének hálóboltozatos rendjét Szekér György szerkesztette és Osgyányi Vilmos bravúros művészi teljesítménnyel jelenítette meg.
https://www.fuzer.hu/szent-istvan-romai-Katolikus-templom.
- Eger: ciszterci templom szent Kereszt oltár 1737. Az
ívpárkányzaton - félig lecsusszanva arról - angyalkák ülnek, nagy lendülettel
tartva kezükben Krisztus kínzatási eszközeit, a lándzsát, ostort, szögeket,
kalapácsot, töviskoszorút. Veronika kendője is megjelenik itt reliefszerűen.
- Miskolc minorita templom: a hatodik mellékoltár a Szent Kereszt oltára. A
mennyezetfreskón angyalok a szenvedés
eszközeivel: felfedezhető
a korbács, a töviskorona, a nádszál, a szegek,
a kalapács, a harapófogó, a kereszt, az izsóp,
a lándzsa és Veronika kendője: Takács
István 1958 és 1966. között.
Saját fotó
- Miskolc Mindszenti templom, Szent Péter és Pál templom /1724-1780/. Mennyezeti freskó, Jézus feltámadása: Takács István 1951.
Bal oldalon az angyal kezében látható.
Saját fotó
- Nagymihályi /Felvidék/múzeum: táblakép Mihályi János 1839
Veronika kendőjével
Forrás: Görögkatolikus Szemlélet. 2018. tavasz. Arma Christi, Jézus szenvedéseinek eszközei.
- Ismeretlen délnémet
festő: A kínszenvedés eszközeit hordozó gyermek Üdvözítő. 1730. Olaj,
magántulajdon.
Forrás: Szilárdfy
Zoltán: Ikonográfia-Kultusztörténet.
Képes tanulmányok. Balassi
Kiadó. Budapest. 2003.
- Budapest Piarista Múzeum rézmetszet, 18. század vége, K: Harrer, német felirattal, a gyermek Jézus a passió eszközeivel.
Más adatok szerint ez is a Szilárdfy Z. gyűjtemény része.
- Egy hasonló kép Mexikóból: Museo Nacional del
Virreinato,Tepozotlán, Edo.
https://coriesu.tumblr.com/post/121353739550/jesus-teenager-with-passion-instruments-museo
- Hőgyész szent Kereszt templom tabernákulum 1812 körül.
Saját fotó
- Vác Nagyboldogasszony Székesegyház
1761: a szentségi oltárra helyezett kánontábla, a misekönyv
egy része, közepén a
szöveg Convivium /szent
lakoma/. Öt angyal
tartja Krisztus fájdalmas,
töviskoronás arcát: szeme
lehunyva.
- Vindornyaszőlős szent Péter és Pál templom: hasonló kánontábla közepén egy angyal tartja a töviskoronás Jézus arcát,
18. sz. második fele.
Saját fotó
- Budapest Iparművészeti Múzeum, Giergl Károly
gyűjteménye. Cíbórium, rézből készítve és megaranyozva, a XV. századból
való. Talpa
és szára, valamint élvírágokkal díszített gúlaalakú födele tiszta csúcsíves
művészetű. Nyolcoldalú öblének fölületét meglehetősen hevenyészve bekarcolt
ábrázolások borítják: Krisztus fejét mutató
Veronika-kendő és angyalok.
- Győri egyházmegye kincsei: oltárcsengő 1556-ból:
ezüstözött réz, öntött. Fogója Mária-figura. A füzérek alatt körbefutó
domborműves jelenetsor: két puttó Veronika kendőjét tartja.
http://www.hitvallas.hu/regi/hitv0503/hitv050325.html
- Pannonhalma, Főapátsági Gyűjtemény, cibórium. A passióeszközöket
/oszlop, kehely, kocka, kakas, szögek, Veronika kendője/
ábrázoló
ostyatartó kehely. 18. század első fele.
https://collections.osb.hu/cgi-bin/targy?targy=168&kep=dscn2529
|
Pannonhalma, cibórium
- Pannonhalma Főapátsági Múzeumban található egy
1724-ből származó kehely, melynek kosarán /ezüst, áttört/ indái szintén láthatóak Jézus szenvedéseinek eszközei a kendővel
együtt. Talpában vésve: ”Archi Coenobi S. Martini O 7.2.3.”. 1975-ig Nyalkán használták.
Tanai Péter igazgató szíves közlése Pannonhalma Főapátsági Múzeum |
|
A másik kehelynél a hat részre osztott boltozatban látható Veronika kendője is az Arma Christi mellett. Jegye nincs.
Tanai Péter fotója
- Pannonhalma Csernátonyi Miklós kelyhe 1701, a Bazilika legkorábbi barokk kelyhe. Talpán szép Veronika kendője zománckép.
- Pécs, Bettle-cibórium, Augsburg, Franz Anton Bettle műve XVIII. század első fele,
Pécsi Püspöki Kincstár: csészéjének áttört kosarán fonódó szalagmotívumok
és akantuszlevelek között három medalionban Veronika kendője, ostor, seprű, kalapács és szegek jelennek meg.
Forrás: Pécsi Egyházmegye és
https://pecsiegyhazmegye.hu/hirarchivum/3242-agnus-dei-az-oltariszentseg-tisztelete-magyarorszagon-kiallitas-a-pesti-vigadoban
- Győr Egyházmegyei Kincstár: aranyozott, ezüst cibórium, Augsburg 17. sz. vége. A fedélen leveles babérkoszorúban Veronika kendője.
Forrás: Győr egyházmegyei Kincstár gyűjteménye
- Eger Érseki Palota Látogatóközpont – Főegyházmegyei Múzeum,
A jászberényi Nagyboldogasszony főplébánia tulajdona, kehely 1652.
Fotó: Főegyházmegyei Múzeum, Eger, Fotóarchívum
Az alábbi négy kehely leírása, ill. a fotók a Váci Egyházmegyei Múzeumból valók.
- Váci Egyházmegyei Múzeum kehely talpán Veronika kendője 18. sz.
- Vác, Hétkápolna a kehely kosarán az Arma Christi mellett Veronika kendője, 18. sz.
- Miskolc Minorita templom: aranyozott ezüst kehely, talpán és kupáján Jézus szenvedéseinek eszköze mellett Veronika kendője, 1865. Forrás: Magyar Műemlékvédelem 1969-1970
(Országos Műemléki Felügyelőség Kiadványai 6. Budapest, 1972). TANULMÁNYOK. Szabó
Erzsébet: A miskolci volt minorita templom és rendház . 343. o.
- Budapest Nagyboldogasszony templom, Mátyás templom múzeum: az ostyatartó alatt egy angyal mutatja Veronika kendőjét: Augsburg, 18. sz. jelzése: L.S.
Saját fotó - Nagybörzsöny szent Miklós templom a kehely talpán az egyik kagylóban található Veronika kendője, J. I. Schrak, Bécs, 1778. /lappangó/
Saját fotó engedéllyel
- Nagybárkány szent Márton templom: a medaillonban Veronika kendője, 18. sz. /lappangó/.
- Esztergom Főszékesegyházi Kincstár: kehely Bécsből, 1868-ből. A kehely alsó részén egy csegelyben a kendővel együtt egy lándzsa és egy botra tűzött szivacs is látható. A kincstárban fotózni tilos.
- Jászberény Jézus Szíve templom /Barátok temploma/ monstrancia
18. század:
Saját fotó dr. Novák István atya segítségével
- Vác Egyházmegyei Múzeum: Kollonich Zsigmond püspök
monstranciája 1717. Valószínüleg mindkét püspök /Kollonich és
Althann/ is használta.
Saját fotó engedéllyel
- Székesfehérvár Egyházmegyei Múzeum: úrmutató, D. S. – Augsburg XVII. sz.v. - XVIII.sz. aranyozott ezüst. Lent Veronika kendőjét tartó térdeplőangyal, jobbról a keresztet, balról töviskoronát és nádszálat tartó álló angyalok, fent sugár- és félhold koszorúban az Atya, felette a Szentlélek. Származás: Pusztavámi plébánia.
http://www.szfvar.katolikus.hu/gyujtemenyek/muzeum/muzeum-galeria/monstrancia-urmutato-
|
- Gödöllő
plébániatemplom /Szentháromság templom/:
Szilassy /János/ úrmutató: 18.
század harmadik negyede. Aranyozott ezüst,
zománcképekkel. Alul, középen a
keresztet vivő Krisztus
alatt Veronika tartja a
kendőt. Származási helye: Lőcse. Jelenleg Váci Egyházmegyei Kincstár.
Forrás: Dávid Katalin: A magyar egyházi gyűjtemények kincsei. Corvina. 1981.
- Dorogháza szent Kereszt felmagasztalása templom monstrancia a 18. századból az ostyatartó alatt.
Saját fotó
- Bernecebaráti Nagyboldogasszony templom: a monstrancián az ostya alatt két angyal, az egyik kezében Veronika kendője. Bécs, 1737.
Saját fotó a múzeum engedélyével
Budapest, Iparművészeti Múzeum: aranyozott, ezüst monstrancia 1700 körül, talpán a szenvedés eszközei és külön, középen ábrázolva Veronika kendője.
- Budapest Assisi szent Ferenc templom ezüstkehely talpán medaillonban az Arma Christi mellett. Ma már nincs meg. Forrás: Magyar Iparművészet 1902. 5. évf. Czobor Béla: Egyházi szerelvények a budapesti ferencvárosi római-katolikus plébánia-templomból.
- Esztergom Főszékesegyházi Kincstár barokk monstrancia, amely a kincstár nagyszombatban töltött ideje alatt került a gyűjteménybe. Az ostyatartó alatt található Veronika kendője 4 csomóval. A kincstárban fotózni tilos.
- Budapest, BÁV: német ereklyetartó hátlapján domborított medalionokban vésett és cizellált Veronika kendője ábrázolás, alatta Jézus Szent szíve: Kempten, 1860 körül.
- Budapest Nemzeti Múzeum arany, ezüst kereszt. Hátul kehely, lámpa, szt. Veronika kendője, vaskesztyű stb. színes
festett zománcban, fehér alapon. A zománcz nagy része kipattogzott, 17. század. 92. o. Forrás: Az Iparművészeti Múzeum kiállítási katalógusa 1884-1938. A magyar történeti
ötvösmű -kiállítás lajstroma (Budapest, 1884). harmadik terem. Világi tárgyak a XII-XVII. századokból.
- Esztergomi Főszékesegyházi Kincstár: elefántcsont kereszt új-barokk keretén Veronika kendője, angyalok.
Német munka, 1685 körül. Kohl Medárd, püspök
hagyatékából.
Leopold adatok
35. l. Forrás: Magyarország Műemléki Topográfiája – 1. kötet,
Esztergom Főszékesegyházi Kincstár Ötvösművek. 1948.
- Selmecbánya Evangélikus templom: kehely festőzománccal Michael Klein, 1714.
Forrás: Kőszeghy Elemér: Magyarországi ötvösjegyek a középkortól 1867-ig. Budapest. 1936.
Az Arma Christi ábrázolása megtalálható a templomi és útszéli kereszteken mind a római katolikus, mind az ortodox falvakban. Utoljára Szécsényfelfaluban láttam ilyet a templom mellett /1894/. Hasonló található Balfon, amely 1706-ban épült.
- Sümeg: ferences templom és kolostor: körmeneti kereszt 18. század/?/ a szalvatoriánus rendtartományból /eredetije a pesti ferences kolostorban/
Bonaventura testvér fotója /Sümeg/
- Gyöngyöstarján Mindenszentek temploma: Passiókereszt fából, közepén Jézus arca, alatta német nyelvű imával. 18. század.
Saját fotó
- Gyöngyöspata Kisboldogasszony templom: A kereszt felépítése hasonló, de szépen fel van újítva. A szent Sír kápolnában található. 18. század. A magyar nyelvű imát mellékelem:
Ím a főn seb, tüske termett Nézd a könnyet, nézd a vért, S mondd, találsz-e hűbb szerelmet, Mely annyit tűrt lelkedért.
Mondd, van-e szív mely ennyi Égi szépség nem gyulaszt? S meg nem indít hűn szeretni Ily kegyelmes bő malaszt? Ah ha szebbre vágyol ennél Szebb virágra, mint e kép Úgy híven sohsem szerettél Úgy hited sem tiszta, ép!
Saját fotó
A kereszten található Veronika kendője fotót megtaláltam Szilárdfy Zoltán gyűjteményében német verssel ellátva ld. 23. fejezet 666. számmal, készült 1880. körül. Hasonló kereszt volt Szolnokon, melyet a ferencesek elvittek. Előtte az atya lefotózta, elkészítette, s így új passiókeresztjük van. A mátraverebély-szentkúti 4 méter magas kereszt a bejáratnál áll. A körmeneti kereszten sem található Veronika kendője kép. A szegedi körmeneti kereszten az Arma Christi mellett nincs Veronika kendője.
Körmeneti keresztek /ferencesek/ fotói egy külföldi körmenettel illusztrálva:
Forrás: Gyöngyössy Orsolya – Limbacher Gábor: Konferencia Alsóbokodon és Nyitrán a nyitrai Konstantin Filozófus Egyetemmel közösen 2011. október 5-8. - Vallási kultúra és életmód a Kárpát-medencében 9. (Veszprém, 2014)III. Szakrális tárgyak világa: vallásos tárgyak. 354. o. A szécsényi ferenceseknél a kereszt már új:
- Debrecen Református Kollégium Nagykönyvtára: Krisztus a keresztfán a passió eszközeivel- faszobor, 19. század, felső-magyarországi specialista munkája. Tárolási hely: Budapest, Néprajzi Múzeum.
Az Arma Christi-ábrázolások egy 19. századi,
köznépi példája. A puhafából készült, polikróm, részletgazdag szobor
nyugat-magyarországi gyűjtés révén került a múzeumba 1912-ben. Magyarországon a
passió hagyományos kelléktárát felvonultató szobrok ritkán készültek: a
Néprajzi Múzeum gyűjteménye is csak az itt bemutatott darabbal rendelkezik.
- Eger Érseki Palota talpas kereszt a 18. századból elefántcsont berakással
Saját fotó |
- Alsónémedi szent Kereszt
templom talpas fémkereszt
alsó részén Veronika kendője 18. század.
Saját fotó
Kosd szent Erzsébet
templom talpas kereszt alsó
részén Veronika kendője 18. század. A koporsóra helyezték addig, amíg háztól történt a temetés. Anyaga réz, nikkelezett.
F. Pasperger, Pest, 1815 körül.
Saját fotó
- Pannonhalma Főapátsági Múzeum pacifikále, kézi kereszt: nyolcszögű talapzaton Veronika kendője is látható. Felül INRI felirat. Bécs 19. sz. ER jelzéssel.
Tanai Péter fotója
- Kisszeben /Sabinov/ Keresztelő szent János
templom Szilassy-féle kereszt. A kisszebeni
főtemplomban van, /?/ készült 1754-ben. Felül Veronika
mutatja a véres kendőt.
Forrás: Archeológiai Értesítő 1903. 3. kötet.211. o.
Hasonló volt /vagy ugyanaz/a tolcsvai római katolikus templomban.
Forrás: Múzeum és Könyvtár Értesítő 1911. 5. évf. 1. füzet. 10. o.
Kluknova /Klukno/ Szilassy féle pacifikále. A kereszt felső részén gyönyörű Veronika kendője tűzzománc betét. 1760. körül.
https://adtplus.arcanum.hu/hu/view/Muemlekvedelem_2001/?query=Szent%20J%C3%A1nos&pg=153&layout=s
- Szebelléd /Sebechleby, Hont megye /
"Megostorozott Krisztus" szobor előtt /?/ térdeplő Veronika faszobor
formájában, gótikus 15. sz. Nagypénteken körmeneten hordozták körül
a szobrokat. A szebellédi templom tornya alatt találta Divald Kornél
az alkotásokat.
Forrás: Művészettörténeti Értesítő 1981. 30. évf, 1. sz. 62. o. és Magyar
Mérnök- és Építészegylet Közlönye. 1911. 45. évf. 545. o.
- Budapest, Néprajzi Múzeum Egyházi Gyűjtemény, 19. század /?/
A kereszt lábánál a keresztre feszítés eszközei: két oldalán egy-egy lándzsa, a póznára tűzött spongya, Krisztus ruhája, a jogar, egy kakas, Veronika kendője, a kockák, serleg, kígyó, koponya, a harminc aranyat tartalmazó bugyelláris és jobbra Veronika kendője. Lelt.sz.:81.27. 20 Rézmetszet
Mezőkövesd, Szacsvay Éva gyűjtése, 1981.
- Marcali Gyümölcsoltó Boldogasszony templom múzeuma: Jézus szíve festmény a szélén a 14. stációval aranykeretben, hívek adománya, kb. 100. éves.
Saját fotó
- Magyarszecsőd Szombathelyi
Egyházmegyei Képtár: szentképhez
hasonló, de nagyobb méretű festmény.
Jézus a
kereszten Arma Christi
ábrázolással.
Saját fotó
- Máriaradna hasonló fogadalmi kép, színnyomat található a kegyhelyen, 1920.
- Debrecen Református Kollégium Nagykönyvtára:
Krisztus a szent Sírban, üvegkép, 19. század, Sandl-Buchers műhelykör
- Zseliz /Szlovákia/ templom: nemcsak Veronika látható a freskón, hanem alatta Jézus feltámadása is. Kiemelkedő jelentőségű festmény.
- Bódvaszilas szent József római katolikus plébániatemplom: jobb oldali falon
Krisztus szenvedésének két freskója között: kendő és Arma Christi.
Alkotó: Ádám Gyula rozsnyói festő, 1910 körül. Részben átfestve:
Trojan Marian Jozef füzesabonyi grafikus által.
Fotó: Bukovenszki Zoltán plébániai kormányzó
2. A Mandylion, /Veronika kendője/ ábrázolása az ortodox művészetben
A Veronika kendője elnevezés és ábrázolás keleti, míg a Mandylion nyugati elterjedésű. Eddigi kutatásaim szerint a hazai szerbeknél mind a két terminológiát használják.
A három legrégebbi ábrázolást tárgyaljuk a következőkben:
- Az edessai Mandylion /Szent Mandylion/ a pápa privátkápolnájából, San Silvertóból Állítólag
ez az eredeti. Ősi ábrázolás nedves szakállal.
|
A Mandylion különböző képkeretekben
|
- genovai Mandylion: V. János bizánci császár adományozta 1384-ben
első két kép stílusa archaikus, keletszír stílusú a 6. századból.
- Sancta
Sanctorum ikon, Róma, Laterán 600. körül
Ez utóbbi helyett egy másolatot tesznek közszemlére Húsvétkor.
http://www.byzantinohungarica.hu/sites/default/files/puskas_nekezzel_2005.pdf
A genovai és a lateráni Szent Arc
- Bécs, Hofburg Palota 1617-ből származó másolat, melyet V. Pál pápa titkára, P. Strozzi hitelesített.
Az ikonosztáz második képsorában a tizenkét nagyünnep sorát csodálhatjuk
meg. Közepén, a királykapu felett az Utolsó Vacsora képét ábrázolják a kánon szerinti elrendezésben. Néha ez
alá kerül még a szenvedő Krisztus portréja, a nem kézzel alkotott kép /Mandylion/,
nyugaton a Veronika kendője ábrázolás /Guzsik Tamás/ http://www.eptort.bme.hu/doc/szakral/szakral1.html
Lengyelországban és Kárpátalján még számos példát láthatunk
a Mandylion ikonosztázon való
megjelenésére. Sajnos, ma már sok helyen
ez nem látható, így hazánkban sem.
Úgy tartják nyugaton a Veronika kendője, keleten a Mandylion /jelentése asztalkendő, kendő,
törülköző/ az elterjedtebb, az ismert. A beszélgetésekből az derült ki, hogy
keleten mindkettőt ismerik. A Mandylion
/edesszai szent kép/ Konstantinápolyba való érkezésének emlékét a mai napig
megünnepli az ortodoxia augusztus 16-án. Ekkor kerül felolvasásra az
Abgár-legenda.
- Szent András monostor, Athosz sziget:
az ikonosztázion előírt helyén, inkább orosz hatás, mint görög.
- Rácalmás Krisztus mennybemenetele templom /18. század/: 2014- ben szentelték fel a felújított szerb templomot.
https://www.duol.hu/racalmas/felszenteltek-a-templomot-1629974/
- Szeged: Myrai Szent
Miklós szerb ortodox templom ikon: művészi értékével kiemelkedik az
ukrán eredetű Szent Kereszt és
Veronika kendője. Ez
utóbbit Andrej Rubljov egyik
követője készítette a XVII. század elején. Fotózni tilos volt.
http://nol.hu/utazas/lap-20080915-20080915-9-826
- Máriapócs: Nemzeti Kegyhelyünkön a királyi kapu felett
aranyozott virágdíszek
között látható: Kisléghy Nagy Ádám alkotásaa.
|
Máriapócs, ikonosztáz |
- Szilágykorond /Corund, Szatmár megye/ Szent Mihály és Gábor
arkangyalok fa ortodox román templom ikonosztázion 2. /ünnepek/ sora Mandylion, Veronika kendője nyugati hatású ábrázolással, már töviskoronával, 1723. http://temple-tour.eu/files/52/szinopszis_hu.pdf
- Székesfehérvár, rác templom: a toronyaljtól délre
található kis boltmező mennyezetén angyal néz le. A boltszakasz déli oldalfalán
Veronika kendője, Mózes a csipkebokorral, Anna és Joachim találkozása az
Aranykapunál.
http://muemlekem.hu/muemlek/show/3887
- Eger: szent Miklós szerb /rác/ templom és múzeum, 1785-99.
- Veronika kendője az átjáró felett
- Mandylion a női részben egy kék kereszt oldalszárnyán /saját gyűjtés, a fotókat ld. a 11. fejezetben/
- Kecskemét: Ikon Múzeum, Ortodox Egyházművészeti Gyűjtemény
fára festett ikon kb. 1820. körül, felújított. Magát az ikonosztázion
Padics Péter faragta.
|
Kecskemét, Ikon Múzeum |
- Rakaca: görögkatolikus templom, 1877-ben még megvolt.
- Mándok fatemplom, ma is látható a Szentendrei Szabadtéri Múzeumban
Fotó: Kaboldy /állítólag a Mandylion Nagyszőlősről származik/ http://byzantinohungarica.hu/sites/default/files/Gomororszag_2011_TSz.pdf
- Temesvár, Ortodox Főszékesegyház: a Szent Sír feletti kupolán
látható a szent Arc, 1946.
|
Temesvár, Főszékesegyház
|
- Budapest: román ortodox kápolna, Holló u. 8. új ikonosztáz, királyi kapu festett és faragott: Szász Dániel Magyarlápos fafaragás
2007-2008, ikonok készítése 2011.
Saját fotó
- Hódmezővásárhely: 1. a liturgia alatt a püspök feje felett tartott kendőn Veronika
kendője. Neve: aerion. A lebegtetéssel az angyalok szárnysuhogtatását utánozzák. Más vélemények szerint ez a szentlelket szimbolizálja.
|
Hódmezővásárhely, forrás: delmagyar.hu
|
2. szent Miklós ortodox templomban lévő kereszt felső szárán:
- Ünnepekkor kihelyezik középre a templomba.
ld. szegedi szent György nagyvértanú orosz egyházközség és fotó
- Budapest: ortodox Nagyboldogasszony
Egyházközség temploma,
Moszkvai Patriarchátus /1801/: körmeneti zászló és másutt is pl. Tiszavasvári,
Valamo /Finnország/, Jeruzsálem /A. Nevszkij templom/.
Körmeneti zászló, Budapest, saját fotó
Mandylion a Püspöki Kereszten: a 19. század második felében jelent meg a lengyel és a német kereszteken, melyek kapcsolatosak a bizánci ikonográfiával. Krisztus arca ametisztből készült, amely görög hatás.
http://kpbc.umk.pl/Content/204854/Licencje_089_04_HD_009.p
Itt egy régebbi püspöki kereszt látható: /Etsy hirdette, eladva/
Püspöki
kereszt, ritka, francia Lourdes-i
kereszt, Veronika kendőjével és Máriával, Arma Christivel:
A Mandylion helye a fémikonokon:
A fémikonok /orosz sajátosság/ tetején gyakran kapott helyet „A Megváltó nem kézzel alkotott képmása" (Akheiropoietosz), a Mandylion ereklye, aminek keletkezését a Krisztus és V. (Fekete) Abgár edesszai király levélváltásáról szóló 3-4. századi, nem kanonikus iratok mesélik el. A nyugati kereszténységben ez a Sudarium, a Vera icon, ami Szent Veronika nevének és alakjának is egyik alapja. Az ószertartásúak egy csoportja a kendőn történő ábrázolást, melyen a Nedves szakállú Megváltó látható, nem fogadta el, így azt sok esetben letörték.
Az Istenszülő vlagyimiri ikonja bizánci-orosz eredetű, Moszkva szent Miklós templom
http://www.magyarkurir.hu/hirek/maria-ikonok-gellert-hegy-melyen
Orosz mester: Szmolenszki Istenszülő 19. század első fele.
Forrás: Ruzsa György Képes ikonlexikon. Gödöllő. 2012.
A budapesti pálos Sziklatemplomban található mintegy 400 db fémikon közül 30-40 db tartalmaz Mandyliont: ikonokon, áldókereszteken stb. Ruzsa György gyűjteménye.
Sziklatemplom, saját fotó
Szent Miklós fémikon, 1800. Ruzsa Gy. Gyűjteménye
Sziklatemplom, saját fotó
- Pannonhalmi Főapátsági Múzeumba 2021. szeptemberében több, mint ezer orosz ikon került Ruzsa Györgytől letétbe.
Fémkereszt, kézi kereszt felső részén szép Veronika kendője
Jézus arca az ikon közepén látható
- Ószertartású ikonfestő műhely: fatáblába helyezett fémkereszt és négy faikon. A fatábla 19. századi, a kereszt és a fémikonok a 18. századból valók.
Forrás: Ruzsa György Képes ikonlexikon.
Gödöllő. 2012.
- Éber Krisztus: 14. századi
ikonográfiát követő, 19. századi fémikon /Andrej Rubljov Régi Orosz Szépművészeti Múzeum ritka ábrázolása egy 14. századi minta nyomán
készült./
- Szeged, Szent György Nagyvértanú orosz ortodox egyházközség /ajándék/.
Kihelyezek nagyböjt 3. vasárnapján, nagycsütörtökön és szept. 14-én.
Saját fotó
Találtam egy nagylózsi Szentkirály földterület melletti Szentháromság kápolnából egy körmeneti keresztet, amely felépítésében hasonló, csak anyagában tér el.
https://nagylozs.hu/latnivalok
- Akheiropoietosz svájci eredetű orosz fémikon /rézötvözet/a 2010-es karácsonyi akción
https://docplayer.hu/9387550-Orosz-femikonok-svajci-magangyujtemenybol-2010-december-4-szombat-11-ora-szakmai-meghatarozas-prof-dr-ruzsa-gyorgy-muveszettortenesz.html
Ősi, régi Mandylion ábrázolások Mark Guscin műve alapján:
- Kappadokia: 11-13. századból mintegy 6 lelőhely freskó formájában
- Hagia Sophia Trebizondban és Isztanbulban
- Mani: sok példa 13. és 14. századból
- Mystra /bizánci város Görögországban:/ mind a 4 templomban 14. századból
- Mount Athos: érdekesség 9. századból: Krisztus töviskoronával, egyedülálló és még sok példa. Egyik aláírása: SF (i.e. Sfanta) MAHRAMA, the Holy Mandylion
- Dél-Nyugat Görögország: számos bizánci ábrázolás Kastoriában
- az Ohridi Hagia Sophia középkori templomában, Makedóniában
- Grúzia számos nagyon korai Mandylion, Abgár a kendővel, Abgár levelei, a
halott Krisztus ábrázolása, ritka.
Az ajtó feletti tympanonon: Vardzia, barlang templom, Kaukázus, 12. század
- Abgár egyedülálló és csodálatos ikonjai, Mandylon és Keramion
- Szentendre, a szent Arc szerb ábrázolása
A várost először Sanctus
Andreasként említik 1146-ban. A törökök elől
menekülő görögök, szerbek, dalmaták, bosnyákok telepedtek le Szentendrén,
többek között a mai Fő tér és a Duna közti területen. Akik maradandó nyomokat
hagytak a város képén és kultúráján, mindenekelőtt a mai városközpont szerb
kereskedőházai őrzik emléküket. Ők
építették többek között azt a hét templomot is, amelyek a mai napig
meghatározzák Szentendre látképét. Ezek közül négy még ma is szerb tulajdonban
van, közülük kettő folyamatosan látogatható, kettő pedig csak egy évben
egyszer, a templom ünnepén tekinthető meg.
- Pozsarevacska templom: a búcsú ideje: szent Mihály arkangyal nincs benne szent Arc
- Blagovestenska templom: Fő
tér: nincs benne szent Arc
- Belgrád Bazilika: a
baldachin tetején arany díszekkel körülvéve Veronika kendője, 1732-1734.
Saját fotó
A baldachin használatban az új Szerb Egyházmegyei Múzeum avatásán,2019.
Irinej pátriárka, a Szerb Ortodox egyház vezetője, Erdő Péter bíboros és Lukijan Pantelic budai püspök
- Preobrazsenszka
templom: a második sorban, a cárok
kapuja felett felhőn álló angyal látható Veronika kendőjével, 1741-46. Érdekessége, hogy a felújításkor az angyal koronát és ezüst lábakat kapott.
Saját fotó
Szerb Múzeum /Szentendre/:
1. Grábócról:
barokk alkotás Vasilije Ostojic, 1768
2. Szegedről: Simon
Usakov orosz ikonfestő iskolája,
18. század vége, két angyal, de alatta nincs szöveg
a kendőn,
ahogy a jelenlegi szegedi templomban látható.
3. Volt budai szerb /tabáni/ székesegyház ikonosztázáról: Arsineje Teodorovic, 1820 körül.
Saját fotók
Külön csoportba tárgyalom a hagyományos prototípusokon, festőkönyveken alapuló, de újabb ábrázolásokat:
- Kármelita ikon műhely, Magyarszék
- Budapest, Fő utcai görögkatolikus templom: Makláry János 1975.
- Esztergom, szent Mihály ma görögkatolikus templom: Gólya Ágnes 2006. körül
Saját fotók /Makláry Ákos és Gólya Ágnes/
- Csabdi
szent László
templom sekrestyéjében kis méretű,
fakerettel ellátott emlékként adott
ikon, 20. sz. eleje.
Saját fotó
Részletesebb anyag olvasható A Mandylionról és a Keramidionról fotókkal illusztrálva:
http://andronikosz.blogspot.com/2015/02/a-szent-mandylion-es-keramidion-nem.html
A Szent Arc ünnepe, a szent Arc tisztelete hamvazószerda előtti
napon, húshagyó kedden van.
Kácson /Borsod-Abaúj-Zemplén megye húshagyó kedd délután ma is megtartják/
Himnusz a szent Archoz:
„Üdvöz légy, szent Arc,
amely a kereszt oltárán elfehéredtél. Miután a rettegéstől elsötétültél, s a
szent vér megöntözött, vászonkendő takart el, amelyen ott maradt formád, amely
az együtt-szenvedés mértékeként mindenki számára fennen ragyog. […] üdvöz légy,
megváltónk szent arca, melyen az isteni fényesség képe ragyog, amelyet Veronika
kapott szeretete jeléért hófehér kendőre nyomva. Nem kézzel festett, faragott
vagy csiszolt [ez a kép]: ezt a legnagyobb művész tudja, aki téged így
készített.” – ezt a himnuszt IV. Ince pápával vagy XXII.Jánossal hozzák
összefüggésbe.
Ismeretes a Szent Arc litánia is: http://oratio.hu/l-jezus29.php
Gyönyörű a máriapócsi templom-belső. Szívesen elnézelődnék ebben a templomban (is).Ha errefelé járnál, érdemes megnézni a grábócit is.
VálaszTörléshttp://aranyosfodorka.blogspot.com/2014/03/graboc.html
Igen ismerem, csodálatos. Most éppen Szegeden láttam egy ikonosztázt, olyan, mint egy "rokokó csipke". P. Mária
TörlésSzép munka. Írta e-mailban Török Máté.
VálaszTörlésNagyon informatív, ugyanakkor érezhetően a háttérben sok kutatást rejtő honlapot ismertetett meg velem. Vukoszavlyev Zoran 2019. aug.
VálaszTörlésKedves Mária.
VálaszTörlésNincsen.Jánosházán .. Sok kegyelmet a csodálatos feladathoz. Jánosházi atya írta.