Keresés ebben a blogban

2018. szeptember 20., csütörtök

03. Szent Veronika harangok, keresztelőmedencék és zarándokjelvények


03. Szent Veronika harangok, keresztelőmedencék és
zarándokjelvények

3.1. Harangok

Viszonylag kevés számú adatunk van ilyen nevű harangokról, annál
több zarándokjelvény található.
- Kishegyes /Vajdaság/: Szent Veronika harang.
Itt két harangon is látható szent Veronika /ld. a továbbiak/.
http://www.magyarharangok.hu/kishegyes.html
- Szent Veronika harang: A kisközép harangot  1924-ben
készítették el  a szabadkai Ferrum öntödében.

- Szent Anna nagyharangon a másik kép: Szent Veronika kendőjét nyújtja Jézusnak. 1938-ban készült az újvidéki Jovanovic harangöntőnél.




Szent Anna nagyharang

- Eger: Szent Rozália temetőkápolna:  Merengő út

A Veronika harang adatai és leírása:

Méretei: alsó átmérője 53 cm; és kb. 200 kg-ot nyom.

Paláston a névadó Szent Veronika alakja, fölötte félkörívben írva:

Szent Veronika majd a kép oldalán: Könyörögj érettünk. Agyagos 

Losonczy Jánosné, szül. Kis Veronika emlékére. Kállósemjén,1939. 

Öntötte: Szlezák László harangöntő. Magyarország aranykoszorús mestere.

                           

http://www.magyarharangok.hu/eger.html

Összesen 7 db harangon található a csodás kendő  Erdélyben:

- a dányáni  református templomban  /Maros megye/

- Marossolymos, református templom /Hunyad megye/

- Mártontelke, evangélikus templom /Szeben megye/

- Prázsmár, evangélikus templom, Brassó megye

- Rugonfalva, református templom /Hargita megye/

- Sáromberke, református templom /Maros megye/

- Völcsök, református templom /Szilágy megye/

A harangok nagy része a 15. sz. második felében készült.
http://www.telekialapitvany.hu/joomla/images/docs/kiadvanyok/ erdely_kozepkori_harangjai.pdf

/Benkő Elek: Erdély középkori harangjai és bronz keresztelőmedencéi c.
műve alapján, a web-lap megszűnt/


3.2. Keresztelő medencék:

- Segesvár volt domonkos, ma evangélikus templom
keresztelő medence /bronz, 15. sz. második fele/. Az üstön és a lábon
található rajta Veronika kendője, Jakab mester műve /1440/.



Forrás: Archeológia Értesítő 1913. 33. 1. 9. o. és
http://epa.oszk.hu/02300/02357/00014/pdf/ PA02357_Credo_08_2002_1-2.pdf



Forrás:
    Magyar Iparművészet, 2002 (9. új folyam, 1-6. szám)2002 / 4. szám


- Kisselyk evangélikus templom  medencéjének /kehely alakú

legfelső sávjában Veronika kendője/ szintén középkori

Színes fotó a kisselyki keresztelő medencéről:  

http://epa.uz.ua/02300/02357/00014/pdf/EPA02357_Credo_08_2002_1-2.pdf _113-125.pdf

- Pozsony szent Márton dóm, medaillonban ábrázolva Veronika kendője 1440.



https://adtplus.arcanum.hu/hu/view/MagyarMuveszetKonyv_2_1300-1470_2/ ?query=Szent%20M%C3%A1rton&pg=705

- Felka /Velka/ keresztelő medence, keresztút, 1439.

http://real-d.mtak.hu/1465/7/dc_1995_22_doktori_mu%20%284%
29.pdf

3.3. Zarándokjelvények
A középkor nagy tömegmozgalmaira emlékeztető zarándokjelvények:
harangokon lenyomataik meglehetősen gazdag sorozata maradt ránk.
Ilyen szempontból különösen fontos forrásnak minősülnek a  harangokkal
azonos műhelyekben öntött, de összehasonlíthatatlanul gazdagabban
díszített bronz keresztelő-kutak,
melyeknek a felületét kincsleletnyi  mennyiségű díszítmény 
(ruha- és övveret, palástkapocs és más domborított díszlemez)
lenyomata ékesíti.

Egyes erdélyi harangokon olyan zarándokjelvények is fennmaradtak,
melyek pontos analógiáit ma még a nyugat-európai kutatás sem ismeri.

Maguk a zarándokjelvények a 12. század folyamán bukkannak fel
Nyugat - Európa legjelentősebb kegyhelyein, és használatban maradtak végig
középkorban.



Németország,
Hamburg Múzeum: 12. század és
Németország, és
Detmold Múzeum: 13-14. század
https://veronicaroute.com/1250/09/23/xiii-8/
https://veronicaroute.com/1300/01/18/xiii-xiv-4/

A középkori harangokon fennmaradt lenyomataik így fokozottan értékesek 
számunkra, akik a nagy európai utazások, a középkor távolsági
kapcsolatainak bizonyítékát értékeljük bennük.
Veronika kendőjét ábrázoló jelvény a római Szent Péter templomhoz
kapcsolódik, keletkezése a 15. sz. elejére tehető.
Ábrázolják angyalokkal és apostolokkal négy karéjban.

 - Sáromberke: római zarándokjelvény: Veronika kendője az apostolokkal,
Péterrel és Pállal. 
Lelőhely Sáromberke /Maros megye/, nagysága 5,5, cm, 15. sz.
második fele.
Ez látható a sáromberki harangon is /ritka ábrázolás/.


http://lexikon.adatbank.ro/muemlek.php?id=419 https://www.facebook.com/KulturalisTurizmusBbteKolozsvar/ photos/a.134043330120578.1073741831.126985320826379/ 134044430120468/?type=3&theater

- Voiniceni /Mezőszabad/ hasonló zarándokjelvényre leltek, ahol a Jézus arc
szintén a két apostolfejedelem között található, 1452:




Egy 15. századi az az Amiens-ben talált sárgaréz
zarándokjelvény, melyen Veronika tartja kezében a kendőt Krisztus képmásával.



http://www.magyarkurir.hu/hirek/a-kozepkori-zarandokok-is-szerettek -szuvenireket
 Forrás:  Aleteia.org

- Pannonhalma XVIII.  századi kegyérmek Pannonhalmáról a kínzatás jelvényeivel, Kuncze Leó gyűjteményéből. In: Sólymos  2002. 129. 1. 131/b és 154/a, 154/b képek.Pannonhalmán őrzik Kuncze Leó bencés szerzetes (1840-1886) 486 db-os kegyérem gyűjteményét, amelyekből hét, rézből való darabon az Arma Christi látható. A gyűjtemény java része német munka, közöttük az említett hét is. Ebből négy darabon (131/b, 154/a, 154/b, 264/b) a kínzatás eszközeinek csaknem teljes együttese megjelenik (kereszt, töviskorona, két összekötözött kéz, szív, spongya, ostor, kés vagy kard, pénzes zacskó, lándzsa, három szeg, vesszőnyaláb, fogó, kalapács, lámpa, oszlop, létra, Veronika kendője, kancsó tállal, ecetes vödör, kakas, köntös, három kocka és a Szentlélek galambja).


            http://epa.oszk.hu/01600/01610/00023/pdf/vmm_24_2006.pdf

- Tállya Máriatál /búcsújáróhely/ eredetű érem: az Arma Christi mellett a
kereszt törzsén Veronika kendője: 19. sz. első fele.


Forrás: Numizmatikai Közlöny 1942. 41. évf. 49. o.

- További jelvények: erdélyi adatbank: 84.-es számmal:  Veronika kendője 
négy karéjban.
Négyszögletes plakett, melyet gömbölyű borda és ezen belül gyöngyözött vonal
kerettel. A képmezőt gyöngyözött vonallal határolt négykaréj tölti ki. A felső
karéjban Veronika félalakja látható, amint maga elé emeli kendőjét a plasztikus
megmintázású Krisztus-fejjel. Veronika köpenyét középen nagy boglár fogja össze,
Marossolymos (I. 206), 1491; Dányán (I. 76), 1493; Mártontelke (I. 214), 1497;
válla fölé kétoldalt egy-egy csillagot mintáztak. m: 4,4 cm, sz: 4,5 cm
Rugonfalva (I. 282), 1512.
http://adatbank.transindex.ro/html/alcim_pdf5288.pdf

- Pozzi  János  Baptist   öntött  érméje: előlap a  pápa  arcképe,  hátlapján  Veronika  kendője.
Forrás  Numizmatikai  Közlöny  1917-1920. 8-18.évf. 

Császár Rómából  származó zarándokjelvény   a  két  apostollal
-  Debrecen-Monostor-erdő:  szintén  a  2  apostol  felül  Veronika  kendőjével a  zarándokjelvényen
 - Esztergom-Szentkirály bár  hasonló,  de  a  felső  négyzetben  Veronika  kendője   ábrázolás   látható /sajnos,  a   fotó nem  mutatja/.



Numizmatikai  Közlöny 2009-2010. 108-109.  évf.  202. o. 

- Esztergom Keresztény  Múzeum:
   
  2020.500.1 - Kegyérem; koporsóban fekvő Jézus, felette angyalok, egyik angyal kezében "Veronika       kendője", kétoldalról álló asszonyok, lent Mária, szívében tőr;
   64.74.1 - Szent Liberius pápát ábrázoló érem, reverse oldal, - "Krisztus-kép" Veronika kendőjén
   64.94.1 - Szent III. Sixtus pápát ábrázoló érem,  reverse oldal, - "Krisztus-kép" Veronika kendőjén
   64.232.1 - VI. Bonifác pápát ábrázoló érem,  reverse oldal, - "Krisztus-kép" Veronika kendőjén

  A  zarándokjelvények  megjelentek a kódexekben,  az  imádságos  könyvekben is ld. 25. fejezet. Itt  egy  Bécsben 1482-ben megjelent szent  Rókus  történetéről  szóló  könyv  Stefan Koblinger   rézkarcát  mutatjuk  be:






A  hazánkban   található  Árpád-kori zarándokjelvények térképe: 
 


  Forrás:  Numizmatikai  Közlöny 2011-2012. 110 - 111.  évf. 201. o.



Foster  Megan  doktori  disszertációjában  foglalkozott a zarándokjelvények  szerepével. A  zarándokok  betették  az  imakönyvükbe, majd  a  15. sz.  közepétől a kódexek, hórás könyvek, nyomtatott imádságos könyvek margójára  festették.

Az ábrázolások  alapja:   az 1300-as miniatura, melyen  a  búcsú  elnyerésének  előírásait  olvashatták az akkori zarándokok.  Silvestro, VII. Bonifác  pápa  szriptorának  munkája: ma római  Cortona   Könyvtárban

Található  teljesen   sötét  ábrázolás, aztán színes  nimbusszal, szemével általában  jobbra  néz. Általában  ráfestették a  kódexek  lapjára,  ritkábban   csak  ráragasztották. 

file:///C:/Users/User/Pictures/T%C3%B3th%20Imre/Foster_Megan.pdf
































3 megjegyzés:

  1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  2. We are inserting in VeronicaRoute the “veronicas" you reported: congratulations for your website!
    It is really well done.
    Thanks and again happy new year!!!
    Chiara Invernizzi

    VálaszTörlés

  3. köszönöm a remek összeállítását!
    a témának nagy teológiai irodalma van a z ikonográfiai lexikonok, főképpen az E. Kirschbaum Ikonográfiai lexikon az irodalomról is jó áttekintést ad.
    A legfőbb jelentése az Eucharisztiára utal, Krisztus jelenlétére a kenyér és a bor külső színe alatt. Ezért jelenik meg az ábrázolása a Pasztofóriumok közelében, és az oltárasztal közelében lévő szárnysoltárok predelláján, mert az Eucharisztia a meghalt és FELTÁMADT, vagyis élő Krisztus jelenléte..

    Údvözlettel
    PM
    Prokop Mária írta

    VálaszTörlés

megjegyzések