Tartalma:
bűvöletben, varázslatban nyúl a könyv felé. Keresi benne a múltnak és korának,
az embereknek és önmagának állandóan alakuló arcát, keresi benne az
útmutatást egy magasabb, szellemibb cél felé.
Nem töltötte be hivatását az a könyv, mely nem adott csattogó szárnyalást az
emberi szellemnek, és nem töltötte be igazi hivatását az sem, amely legalább
meg nem érintette az emberi lelket. Mi haszna az írásnak, ha a lélek nem
gazdagodik vele? Ha a külső és belső világ tájai nem tágulnak ki mélyebb
horizontokig általa? Akár programmal szórakoztatni,akár súlyos mondanivalókkal
tanítani akar az igazi könyv: meg kell találnia a reagáló lelket.
emel fel, nyugtat vagy tisztít meg, - értékes kapcsolatot ember és világa között.
A katolikus író a szellem mai világának korában szorosabbá akarja tenni ezt a
földöntúli kapcsolatot, legfontosabb közölnivalója az erkölcs és a hit kérdése, a
morális felemelkedés és a hitre való ébredés nyugtalansága.
Lelkülete ízig-vérig katolikus: rajongója az, mint a konvertiták általában, hiszen a
hitért való küzdelmet saját magában ismerte meg.
Családja valamikor protestáns vallása miatt menekült át Németországba, a francia
protestáns sarjat, a fiatal Gertrud von Le Fortot azonban csitíthatatlan, titokzatos
belső hívás elszakította környezetétől, Rómába vezette és Rómában találtatott rá
útjának igazi céljára vele.
Rómája és a kegyelem Rómája az életet jelentette számára. Megtérése előtt írt
már, leányregényt és versgyűjteményt, a német irodalom hétköznapjainak
elhelyezkedése is a német és a katolikus irodalomban."
Veronika volt,
aki a gyűlölettől holtra sebzett,
vérverejtékes, torzult Jézus-arcra
ráborította selyem keszkenőjét -
és sírva borult le a szent rögökre.
Ez a véres arc megmaradt örökre
Beleivódott rojtjai közé
a fehér keszkenőnek,
bús lelkébe a nőnek,
a halállal-tusakodó vonásai
békét csókolnak szerte a világnak.
S bár a századok vasfoga
a kendőbe harap,
bár szétfoszlik és millióra bomlik,
de szelek szárnyán mindenhova eljut
és mindenkinek jut egy kis darab.
Áldott, ó, áldott,
ki életútját sírva, küzdve rója
és megérti, hogy ez a keszkenő-hordás,
e drága foszlány örök megőrzése
a Veronika lelkek missziója.
Nem győz a bánat, nem öl meg a harc,
ha tiszta lelkek hókeszkenőjéről
biztat, int felénk ez a Krisztus-arc!
Szatmár, 1925. december 24.
Szabolcska Mihály: Fátyolképek
Ki hallotta, ki nem hírét
Veronika kendőjének.
Ős bizonyság szól felőle,
hogy ez volt a szemfedője.
A Golgota fája után
Idvezítőnk szent testének.
És a kendőn- oh, csodálat-
Ott maradt a Krisztus képe.
Néha mintha halványulna
S jön idő, hogy színt kap újra!
És a hívő, aki látja,
Úgy tekint rá, mintha élne!
A jó Isten mentsen is meg
E drága kép, hogy elszálljon.
Mert ha már nem látszik többé,
Ha nem ég ott mindörökké:
Ez annak a jele lesz már,
Hogy nincs hívő a világon!
Szent Veronika kendőjét odaadja,
Szent ábrázatját egészen rajta hagyta.
Fájdalmas teste a keresztfát tovább nem bírja,
Háromszor esik le arccal a földre, alatta /Nagyberény, 1968/.
Lelkünk legyen könny törlője,
Veronika keszkenője.
A menny tükre, Jézus arca,
Legyen vérrel festve rajta /1878-as ponyva/.
Szörnyen megmocskolt képét Veronika úgy látja,
Szive rajta megesvén, kendőjét odanyújtja.
Képét reá Jézus nyoma, visszaadá,
Hogy szivében hordozá / Kapoly 1922/.
A csíksomlyói színi hagyományban /1733. és 1769./ és Kantában /1747–1751/ nagypéntekén bemutatott misztériumjáték első jelenetei tárják elénk az Arma Christit az apokrif iratokban és a középkori hagyományban Krisztus kínzóeszközeit.
hagyományokból adódóan a talapzatra /a kereszt alá/ a Fájdalmas anya
ábrázolásának kellett volna kerülnie. Itt ez módosult. A reliefen Szent Veronikát
máig is egyetlen női művelője. A.D.2003'/.
B. Kopp Judit stációképeit ld. a 12. fejezetben
plasztika /fotó nincs róla/.
- Nagykanizsa: Thúry György Múzeum, 19. század:
- Kaposvár Rippl Rónai Múzeum Néprajzi Tárgyak Gyűjteménye /leltári szám:
RRM 69.85.3/ Kaposfüredről /balra, középen látható/
Figyelemreméltóan gazdag vallásos ábrázolású türelemüvegekben a Kiskun Múzeum. Közöttük olyan egyedülálló alkotás is megtalálható, amelyben négy jelenetben ábrázolta az alkotó Jézus életét: 1. Születés. 2. Keresztre feszítés a kínzatási eszközökkel. 3. Az Úr sírja. 4. Krisztus feltámadása. Nagyon finoman kidolgozott, vallásos témájú türelemüvegeket őriznek Miskolcon is a Herman Ottó Múzeumban, valamint Egerben a Dobó István Múzeumban és a balassagyarmati Palóc Múzeumban.
A Bakonyi Múzeum húsz türelemüvege három csoportot alkot: 1. A bányászéletből vett jelenetet ábrázol.
2. Jézus élete és szenvedése
3. Hazafias érzelmeket mutat
http://mek.oszk.hu/08700/08760/08760.pdf
- Nagyvárad, vagy Esztergom: Ipolyi Arnold: 156 (31) Veronika kendője üvegfestmény bizánci mintára.
file:///C:/Users/User/Pictures/Budafok/Arcok%20%20%C3%B6sszehas/Ipolyi_Arnold_puspok_hagyateka_Nagyvarad.pdf
- Budapest, Iparművészeti Múzeum Régiségtára Walbaum-oltár gróf Andrássy
Dénes /Monok/ ajándéka. A csodaszép házi oltár Augsburgban készült,
1600 körül. Közepén Krisztus kereszten. Legfelül achátból Veronika kendője
/Sajnos, a fotón nem látszik/.
Forrás: Archeológiai Értesítő 1903. 3. kötet. 201. o.
Színes fotó ld: https://gyujtemeny.imm.hu/gyujtemeny/hazioltar/30729?f=
1Jc_eCOgFgCj4U9JjzpfbW3prqrDkecGdh3f8yBTj2wSMW7BoN7yDxpRjxa18M7y
- Lőcsei Minorita templom padfaragványok: tematikus rend alapján
/szenvedés, feltámadás/ készültek a faragványok. 8-as számú:
Veronika kendője, Mülmann János 1771.
Forrás: Közlemények Szepes vármegye múltjából 2. (1910)1910 / 3. szám.
Családtörténet Berwaldszky Kálmán: Iglói polgárok életére vonatkozó adatok
a XVIII. század elejéről. 161. oldal.
- Faládika- Veszprém Laczkó Dezső Múzeum faládika a 18.századból:
ajándék, későreneszánsz munka. Középen Krisztus jelvénye található.
A két lábfej melletti képmezőkben, a jobb és a bal oldalon egy összecsavart,
kör alakot formázó, összekötött kendő, valamint egy kakas található. A kendő
lehet Veronikáé, a hagyomány szerint a meggyógyított vérfolyásos asszonyé.
- Tipárium /pecsét/
14. sz. Budapest, MTA MKI.
- Nagyszombat város 14. század óta használt régi pecsétje: Fortuna kerék
/Magyar Nemzeti Múzeum könyvtára/
https://www.arcanum.hu/hu/online-kiadvanyok/Turul-turul-1883-1950-1/
1902-CDB0/1902-2-CF57/czimeres-konyvek-a-magyar-nemzeti-muzeum-
konyvtaraban-D001/ii-podhradczky-jozsef-varosi-czimerkonyvei-D003/
- Nagyszombat Egyetem: az egyetem külső falán látható szent Arc
Terbócs Attila fotója
- A nagyszombati kalendárium részlete 1683-ból.
- Sárospataki
Római Katolikus Egyházi Gyűjtemény, Egri Főegyházmegye az őrzési
hely: fából
készült, festett Veronika ábrázolást
mutató gyertyatartó Mogyorósbányáról, 18. sz.
Sárospataki Római Katolikus Egyházi Gyűjtemény, Egri Főegyházmegye engedélyével
- - Celldömölk, Nagyboldogasszony templom Sárvár templom: húsvéti gyertya /alig látszik/.
- Szenteltvíztartók
- Budapest Iparművészeti Múzeum, holicsi kerámia, 18. század második fele
2 db.
/2019/. Valamint Nagyházy Galéria ónmázas fajansz 1829-ből.
egy Krisztus arc
neve is Veronika kendője.
- Esztergom Keresztény Múzeum: Ordinarium/ordinarius/ középkori szertartáskönyv. Dankó József kiváló liturgiakutatónk szerint a missa Sanctae Veronicae hoc est de facie Jesu Christi különös módon kéziratos kódexeinkben még nem fordul elő, de már több XVI. századbeli nyomtatott esztergomi Ordinarius tartalmazza 1508. Átkerült az Országos Széchenyi Könyvtárba: fotó ld. a 25. fejezet elején.
http://class-phil.elte.hu/sites/default/files/profilok/foeldvarymiklosistvan/A%20k%C3%B6z%C3%A9pkori%20Magyarorsz%C3%A1g%20ordin%C3%A1riusk%C3%B6nyvei.pdf
- Énekes- és imádságos könyv : Áts Benjámin népszerű, Arany korona néven ismert, több kiadást (köztük két szlovákot) is megért énekes- és imádságos könyve (vö. Áts 1855; Áts 1860). Ennek ötödik része a Keresztútjárásnak módja címet viseli. A keresztút egyes stációit mozgalmas rézmetszetek jelenítik meg a bal oldalon (7. kép). A vele szembeni, jobb oldali lapon pedig annak leírása, a kapcsolódó imák és énekek szövege olvasható. Példaként lássuk a VI. stációt, amelyik egy apokrif történetnek, Veronika kendőjének a bemutatása. A szöveg a „történeti tények” bemutatásával kezdődik: „Ezen hatodik Stáczió jelenti a helyet, melyen a jószivű Veronika asszony a keresztet hordozó Krisztusnak vérbe borult szent arczáját látván, szánakodásból keszkenőjét oda nyujtja neki, melylyel megtörülvén magát Jézus, az ő sebekkel rakott orczájának eleven képét rajta hagyta.” Ezt az erkölcsi tanulság levonása követi: „Gondold meg itt ájtatos lélek, ezen asszonynak gyengéd ájtatosságát, és ellenben lásd a te szivednek keménységét, a ki nem hogy szánakodnál a te Jézusodon, hanem inkább naponként bemocskolod szent orczáját bűneiddel, mondj ezért ellene kegyetlenségednek…” (Áts 1855) És így tovább. Nem lehet itt nem észrevenni a korábbi bűnbánati körmenetek önsanyargató, önkorbácsoló hangulatát, amely azonban már, „megszelídült formában“ az imakönyvek lapjaira húzódott vissza.
- Kálmány Lajos Alföldi Gyűjtés: a múzeumi anyag feldolgozása.
112. A búzán Krisztus Urunk képe van A búzán azûta van Krisztus urunk képe rajta, mûta a Veronika kendőjibe türűte magát. Akkor aszt monta hogy: „Örökűl szívetökbe tarcsátok, mökhagyom (a képemet) a könyeretökön (értsd a búzán) is!” Azé nem szabad a kinyérre taposni (Szőreg).
Máriabesnyői rotulus: Benne illusztráció többek között Veronika kendőjéről: 18. század. Ma a Gödőllői Városi Múzeumban található.
- Makula nélküli tükör
A gótika és ennek nyomán a barokk lelkiség megszámolta Krisztusnak Pilátus házától a Golgotáig tett lépéseit is. A Makula nélkül való tükör szerint Veronika 190 lépés után törölte le kendőjével Jézus véres arcát.
https://btk.ppke.hu/phd/tortenelemtudomany/medgyesy_schmikli_norbert/disszertacio.pdf
- Fogadalmi tárgyak /offerek, votív képek/
Máriabesnyő Nagyboldogasszony Bazilika az oltár mögött, hátul a Lorettói Szűzanyánál, aranyozott, 19. század eleje.
A rendház folyosóján egy enyingi édesanya ad hálát a három árva megmentéséért, 1935.
- Pannonhalma Főapátsági Múzeum ereklyegyűjtemény: skapuláré körben piros keresztszemes hímzéssel, hátoldalán Jézus szíve ábrázolással nikkelezett fémdobozkában.
Fotó Tanai Péter
- - Budapest, Piarista Múzeum ereklyetartó Nepomuki szent János és Veronika kendője, 18. század.
https://mandadb.hu/tetel/777687/Polion_diszitesu_ereklyetarto_medal
lila terítő:
- Budapest, nagypéntek délelőtt Passiójáték /vezeklő gyászmenet/ a jezsuiták szervezésében, délután Krisztus kínszenvedése a színpadon a Felsővásártéren /ma Batthány tér/ a ferencesek irányítása mellett. Az érseki helynök 1782-ben betiltotta.
http://www.ujszeged.hu/?page=Balint_Sandor_Nagypentek
- - Hetes Somogy megye
1861-1949 közötti plébánosok sírhelye
a temetőben. Két angyal
tartja az oltáriszentségbe rejtett
Jézus arcot.
- Recsk házoromzat fülkéjéből származó faszobor, provinciális ábrázolás, 18. sz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
megjegyzések